USING OLD

plinth

← Back to the Portfolio

TITLE: plinth
Competition entry

COMPETITION: Thematic Archaeological Museum of Piraeus and the development of the surrounding Landscape
CLIENT: Piraeus Port Authority (O.L.P.)
LOCATION: Piraeus, Greece
SURFACE: 30.800²
YEAR: 2014

DESIGN TEAM:
Chrysanthi Vathi
Stiliani Daouti (AREA™)
Giorgos Mitroulias (AREA™)
Thanasis Polyzoidis
MichaelJohn Raftopoulos (AREA™)

COLLABORATORS:
Eleni Zotou, student of architecture
Civil engineer consulter: Nikos Rossis
Traffic enginner consulter: Petros Evgenikos
Cost estimate consulter: Gougas Associates

DESCRIPTION

The aim of the proposal is to create a unified urban ensemble, where building, landscape and archaeological site function together as a whole, integrated into the life of the city and the port. A thru-axis or promenade called the “Cultural Axis” in the East-West direction connects the residential area to the West with the Cultural Coastline by way of the preservation zone. From this basic axis extends a secondary axis or “Viewing Promenade” in the North-South direction, as an extension of Kolokotroni Street, connecting the residential area to the north with the Cultural Coastline to the South. A park, an archaeological courtyard and an urban square develop along its length. At the intersection of these two paths arises the main entrance to the New Thematic Archaiological Museum. The building’s exterior is divided into two horizontal zones, which coincide with two separate phases of construction. The lower portion preserves the current industrial character and houses the exhibition areas. On top of this oversized plinth sits a light, three-storey peristyle of exposed concrete. The emphasis on the horizontal zone of the pilotis and the upright, three-storey columns allow this portion of the building to preserve its presence from afar and to act as a landmark.

The raised pilotis and the central atrium are the two characteristics of the building that are utilized in its redesign as a museum. As a point of reference, the atrium signals the raised plinth of the entrance hall within the large shed housing the former repair shop; it organizes the spaces of the museum all around its perimeter; and it unifies all building levels vertically. Around the atrium are positioned the storage spaces for findings, visually accessible from all levels of the building. At the same time, the raised pilotis is given prominence as an attractive public space, open and accessible to all, even when the Museum is closed. For this reason, the removal of the first floor plate immediately above the pilotis level is suggested in order to increase the usable height and augment visual access to the archaeological site and the port. Regarding the exhibition spaces, the primary goal is to bring visitors or passersby into direct contact with the exhibits, and to incorporate the archaeological site of the Hetioneian Gate into the Museum narrative.

The main compositional gestures in the structuring of the landscape design are formed by the two primary urban axes – new promenades – and by the three-part articulation of space (Park, Square and Museum Court). The proposal aims at the creation of a bioclimatic whole that is characterized by fluidity and coherence, utilizes the site’s dynamics as a powerful viewing point, gives emphasis to vegetation and is consistent with the spirit (genius loci) of the archaeological site. In planting design, the concept underlines the vocabulary of the existing archaeological site such as, the arid brushwood landscape and the open fields of natural regeneration. The aim is the formation of an arid Mediterranean landscape that assures the biodiversity and is perceptually unified with the remaining green spaces in the area.


ΤΙΤΛΟΣ: πλίνθος
Συμμετοχή σε διαγωνισμό

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Προσχεδίων για τον ανασχεδιασμό υπάρχοντος κτιρίου σε Αρχαιολογικό Θεματικό Μουσείο Πειραιά και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου με κλειστό χώρο στάθμευσης κατώθεν αυτού.ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.)
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Πειραιάς
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ: 30.800m²
ΕΤΟΣ: 2014

ΟΜΑΔΑ ΜΕΛΕΤΗΣ:
Χρυσάνθη Βάθη
Στυλιανή Δαούτη (AREA™)
Γιώργος Μητρούλιας (AREA™)
Θανάσης Πολυζωίδης – Μιχαήλ
Ιωάννης Ραυτόπουλος (AREA™)

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ:
Ελένη Ζώτου, φοιτήτρια αρχιτεκτονικής
Σύμβουλος Στατικών : Νίκος Ρώσσης, Πολιτικός Μηχανικός
Σύμβουλος Συγκοινωνιολόγος : Πέτρος Ευγενικός, Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός
Σύμβουλος Κοστολόγος Μηχανικός: Γραφείο Γούγας και Συνεργάτες, Κοστολόγοι Μηχανικοί

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στόχος της πρότασης είναι η δημιουργία ενός ενιαίου αστικού συνόλου, όπου κτίριο, τοπίο και αρχαιολογικός χώρος λειτουργούν ως μια ενότητα, ενταγμένη στη ζωή της πόλης και του λιμανιού. Ένας διαμπερής άξονας περιπάτου, ο Νέος Πολιτιστικός Περίπατος, με κατεύθυνση ανατολής-δύσης, συνδέει την περιοχή κατοικίας στα δυτικά, με την πολιτιστική ακτή διαμέσου της ζώνης προστασίας. Από τον βασικό αυτό άξονα ξεκινάει η Προμενάδα Θέασης με κατεύθυνση βορρά-νότου, ως προέκταση της οδού Κολοκοτρώνη που συνδέει την περιοχή κατοικίας στη βόρεια πλευρά με την πολιτιστική ακτή στη νότια. Κατά μήκος της αναπτύσσονται το πάρκο, ο αρχαιολογικός κήπος και η αστική πλατεία. Στην συνάντηση των δύο αυτών διαδρομών βρίσκεται και η κεντρική είσοδος για το Νέο Θεματικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΘΑΜ). Εξωτερικά το κτίριο χωρίζεται σε δύο οριζόντιες ζώνες, που συμπίπτουν με τις φάσεις κατασκευής. Το κάτω μέρος διατηρεί τον τωρινό βιομηχανικό χαρακτήρα και στεγάζει τους εκθεσιακούς χώρους. Πάνω σε αυτόν τον υπερμεγέθη πλίνθο επικάθεται ένα ανάλαφρο τριώροφο περιστύλιο από εμφανές σκυρόδεμα. Η έμφαση στην οριζόντια ζώνη της πιλοτής και οι υψίκορμες τριώροφες κολώνες, επιτρέπουν στο κομμάτι αυτό του μουσείου, να διατηρεί την υπόστασή του από μακρυά και να λειτουργεί ως τοπόσημο.

Η υπερυψωμένη πιλοτή και το κεντρικό αίθριο είναι τα δύο βασικά χαρακτηριστικά του κτιρίου που αξιοποιούνται για τον επανασχεδιασμό του ως μουσείο. Το αίθριο ως σημείο αναφοράς σηματοδοτεί τον υπερυψωμένο πλίνθο του χώρου υποδοχής μέσα στο υπόστεγο του πρώην συνεργείου, οργανώνει γύρω του όλους τους χώρους του μουσείου και ενοποιεί όλα τα επίπεδα καθύψος. Γύρω του χωροθετούνται οι αποθήκες ευρημάτων, οπτικά προσβάσιμες από όλα τα επίπεδα του μουσείου. Ταυτόχρονα η υπερυψωμένη πιλοτί αναδεικνύεται σε ένα νέο ελκυστικό δημόσιο χώρο, ανοχτό και προσβάσιμο σε όλους, ακόμα και όταν το Μουσείο είναι κλειστό. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η αφαίρεση της πλάκας του πρώτου ορόφου της ανωδομής με στόχο την αύξηση του ωφέλιμου ύψους και της διάνοιξης της οπτικής προς τον αρχαιολογικό χώρο και το λιμάνι. Όσον αφορά τους χώρους έκθεσης βασικός στόχος είναι η απρόσκοπτη και άμεση επαφή του επισκέπτη και του περαστικού με τα εκθέματα και τα ευρήματα και η ενσωμάτωση του αρχαιολογικού χώρου της Ηετιώνειας Πύλης στην περιήγηση του μουσείου.

Σημαντικές συνθετικές χειρονομίες στη δομή του υπαιθρίου χώρου αποτέλεσαν η υπογράμμιση των δυο βασικών πολεοδομικών αξόνων περιπάτου και η διατήρηση της τριμερούς άρθρωσης του χώρου (Πάρκο, Πλατεία, Αυλή Μουσείου). Επιδιώκεται η δημιουργία ενός βιοκλιματικού συνόλου που χαρακτηρίζεται από ροικότητα και συνοχή, αξιοποιεί τις δυναμικές της περιοχής ως ισχυρό σημείο θέασης, δίνει έμφαση στο φυτικό στοιχείο και συνάδει με το πνεύμα του αρχαιολογικού χώρου. Στην προσέγγιση της φύτευσης σημαντικό στοιχείο αποτελούν τα στοιχεία του λεξιλογίου του υπάρχοντος αρχαιολογικού χώρου όπως το άνυδρο φρυγανικό τοπίο και τα ελεύθερα πεδία φυσικής αναγέννησης. Επιδιώκεται η διαμόρφωση ενός μεσογειακού άνυδρου τοπίου που διασφαλίζει την βιοποικιλότητα και ενοποιείται αντιληπτικά με τους υπόλοιπους χώρους πρασίνου της περιοχής.

  • Date: 2014
  • Client: Piraeus Port Authority (O.L.P.)
  • Filed under: architecture, landscape