TITLE: ecological histories
1st honorable mention at an architectural competition
COMPETITION: Landscaping the Surrounding Space of the Monumental Area of Eptapyrgio, Thessaloniki
DISTINCTION: 1st honorable mention / recognition
CLIENT: Ministry of the Environment, Energy and Climate Change
LOCATION: Thessaloniki, Greece
SURFACE: 49.495m²
YEAR: 2012
DESIGN TEAM:
Architecture: Panita Karamanea – Helena Kouri – Thanasis Polyzoidis
Plantation Study: Panita Karamanea – Thanasis Polyzoidis
COLLABORATORS:
Electrical engineering: Vasilios Kolovos
Architectural Lighting Design: Eric David
Photomontages: Xenia Papatriantafyllou
DESCRIPTION
Monument, landscape and memory are strongly present to the Eptapyrgio surrounding space thus form the main inspirational concepts. This genius loci is wished to be maintained as well as the existing vegetal wilderness. The concept deriving from the defensive character of the walls, proposes a new soft vegetated mantle of protection and emergence. It is seen as a new filter from the city to an interior enclosed historical landscape that prevails. The intervention has a strong ecological – bioclimatic aspect and uses few elements to organize the place:
(i) movements, flows and pauses in relationship with topography, the castle walls, the perspective views to the mountain , the sea and the city
(ii) plantation as a structural element that emphasize the site’s austerity and symbolism
(iii) the various local identities within the site which are diagnosed and emphasized (the civic promenade, the entrance plaza, the network of paths, the meadows, the amphitheatres, the linear park, the enclosed landscapes)
The main compositional gesture is the formation of a path network made by stabilized or natural soil and retained by corten elements. The network as a tool for space narrative leads to an experiential relationship with the landscape and the monument. The paths follow the topography and are connected with rest areas on key viewpoints towards the walls, the urban tissue, the mountain as well as the sea.
Τhe meadows outside the monument walls serve for the natural regeneration and are maintained enhanced partially by dry species. In these areas plantation is used as the main compositional tool and the historical landscape itself plays the most important role. On the site’s boundaries a filter of medium/low height evergreen trees is created for sound insulation and wind protection.
The lighting strategy provides ai variety of graduation and the intensity of illumination and it is based (i) on enhancing the archaeological ruins and making them the central element of the landscaping, (ii) on marking discreetly the circulation routes with functional lighting and (iii) on minimizing the apparent lighting elements and energy saving stragedy.
LINKS
http://worldlandscapearchitect.com
http://www.competitionline.com
ΤΙΤΛΟΣ: ecological histories
1η εξαγορά σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Προσχεδίων για την Διαμόρφωση Περιβάλλοντος Χώρου Μνημειακού Συνόλου Επταπυργίου
ΔΙΑΚΡΙΣΗ: 1η εξαγορά
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: ΥΠΕΚΑ – ΔΕΕΑΠ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: Επταπύργιο, Θεσσαλονίκη
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ: 49.495m²
ΕΤΟΣ: 2012
ΟΜΑΔΑ ΜΕΛΕΤΗΣ:
Αρχιτεκτονική Μελέτη: Πανίτα Καραμανέα – Έλενα Κουρή – Θανάσης Πολυζωίδης
Φυτοτεχνική Μελέτη: Πανίτα Καραμανέα – Έλενα Κουρή – Θανάσης Πολυζωίδης
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΗΜ Μελέτη: Βασίλειος Κολοβός
Αρχιτεκτονικός φωτισμός: Ερρίκος Δαυίδ
Τρισδιάστατες απεικονίσεις – μοντάζ: Ξένια Παπατριανταφύλλου
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η περιοχή του Επταπυργίου έχει έναν συμβολισμό, ένα φυσικό τοπίο με μια άγρια ομορφιά με κυρίαρχο το φυσικό στοιχείο και εντυπωσιακές θέες. O τόπος με τα παραπάνω χαρακτηριστικά του αποτελεί για την πρόταση κύρια πηγή έμπνευσης και συγκεκριμένα η έννοια της ιστορικότητας και της μνήμης. Η κεντρική ιδέα απορρέει από το αμυντικό χαρακτήρα των τειχών. Συμβολικά αποτελεί έναν νέο μανδύα-φίλτρο, μια βαθμιαία εισχώρηση από ένα έξωθεν αστικό περίβλημα σε έναν έσωθεν εμπεριέχοντα ιστορικό χώρο, σε μια ενδοχώρα. Η πρόταση είναι ελάχιστη και δεν ανταγωνίζεται το ιστορικό φορτίο της περιοχής, με επεμβάσεις σε καίρια σημεία και με έντονο βιοκλιματικό και οικολογικό χαρακτήρα.
Βασικά εργαλεία είναι:
(ι) Η κίνηση και η στάση, η προσβασιμότητα και η ροϊκότητα σε σχέση με την υπάρχουσα τοπογραφία, το μνημείο και τις θεάσεις.
(ιι) Η φύτευση ως στοιχείο δομικής οργάνωσης
(ιιι) Οι επιμέρους χαρακτήρες των περιοχών (αστικός περίπατος, πλατεία εισόδου, δίκτυο μονοπατιών, λιβάδια, αμφιθέατρα, γραμμικό πάρκο, εμπεριέχοντα τοπία)
Σημαντική συνθετική χειρονομία είναι η διαμόρφωση ενός εσωτερικού δικτύου διαδρομών περιπάτου από σταθεροποιημένο χώμα και αναλημματικά στοιχεία οξειδωμένου χάλυβα (corten). Το δίκτυο κίνησης ως νήμα αφήγησης του χώρου επιτείνει μία βιωματική σχέση με το τοπίο και το μνημείο. Ακολουθούν το ανάγλυφο ομαλά και ενίοτε προσφέρουν μικρά πλατώματα στάσης με σκιά σε καίρια σημεία με θέα στα τείχη, στους αρχαιολογικούς χώρους, στη πόλη και στη θάλασσα, στο βουνό. Τα λιβάδια που βρίσκονται κάτω από τα τείχη, ελεύθερα πεδία φυσικής αναγέννησης και βάθρο έδρασης του κάστρου διατηρούνται ως έχουν κι εμπλουτίζονται με ξηροθερμικές φυτεύσεις. Σε αυτές τις περιοχές η φύτευση χρησιμοποιείται ως κύριο δομικό εργαλείο, και το ιστορικό τοπίο είναι ο πρωταγωνιστής. Στα όρια με τους δρόμους δημιουργείται φίλτρο υψηλής φύτευσης με κυρίως αειθαλή δένδρα μέσου/χαμηλού ύψους που συντελούν στην ανεμοπροστασία και ηχοπροστασία.
Ο φωτισμός του περιβάλλοντος χώρου παρέχει ποικιλία στη διαβάθμιση και στην ένταση του φωτισμού με στόχο (ι) τη διακριτική ανάδειξη των κατά τόπους αρχαιολογικών/ αρχιτεκτονικών στοιχείων που χαρακτηρίζουν το χώρο ως το κεντρικό στοιχείο του τοπίου, (ιι) τη σηματοδότηση διακριτικά της κυκλοφορίας των επισκεπτών με λειτουργικό φωτισμό και (iii) την ελαχιστοποίηση των εμφανών φωτιστικών και την εξοικονόμηση ενέργειας.